Du velger den forsikringen som passer deg og ditt kjøretøy best. Alle forsikringene gjelder over alt der ordinær motorvognforsikring gjelder.
A. HELFORSIKRING
Forsikringen er beregnet på registrerte veterankjøretøy under 3,5 tonn for hobbybruk. Det er derfor en forutsetning for forsikringen at forsikringstaker eier eller disponerer et annet brukskjøretøy. Helforsikring inkluderer full kasko, veihjelp og glassforsikring. Det er heller ingen begrensninger med hensyn til alder eller kjørelengde.
B. UTVIDET HELFORSIKRING
I denne gruppen inngår følgende kjøretøygrupper;
*Kjøretøy over 30 år med totalvekt over 3,5 tonn. F. eks. buss, lastebil, militærkjøretøy etc.
*Ombygde og modifiserte kjøretøy over 30 år.
Kjøretøyr over 30 år, som brukes i historisk racing. (Dette gjelder både registrerte og uregistrerte kjøretøy.)
Merk at kjøretøy over 3,5 tonn som ikke har tilgang til normal lagring som garasje, plasthall eller carport, kan oppbevares utendørs.
Ellers gjelder vilkår som vanlig i Helforsikring.
C. BLIVENDE KLASSIKER
Blivende Klassiker (BK) er en forsikringsordning tilpasset samlere, som har et kjøretøy mellom 15 og 30 år de ønsker å bevare. Forsikringen er kun for dem som har en aktiv og løpende Helforsikring på et registrert veterankjøretøy. Blivende Klassiker-forsikringen omfatter registrerte kjøretøy, som skal være i bruk som samleobjekt og ikke erstatte et kjøretøy til normal nyttekjøring.
Kjørelengde er maksimalt 5000 km pr. år.
D. LAGER- OG RESTAURERINGSFORSIKRING (kjøretøy fra 15 år og oppover)
Denne forsikringen gjelder primært avregistrerte kjøretøy som lagres eller er under restaurering. Dersom kjøretøy eller deler av kjøretøy, som ledd i restaureringen sendes til verksted, salmaker, e.l., dekker forsikringen også transport til og fra verksted, samt opphold på verksted. Forsikringen har derfor følgelig ingen trafikkansvarsforsikring men derimot full kaskodekning
En Lager- og restaureringsforsikring kan også benyttes som et supplement til en vanlig Helforsikring dersom litt mer omfattende arbeid, som medfører vesentlige demonteringsarbeider, skal utføres. Dette for å sikre at også bestanddeler av kjøretøyet også er dekket når disse er demontert for reparasjon/service. Dette begrunnes med at deler som er demontert fra selve kjøretøyet, dekkes normalt ikke av kjøretøyets kaskoforsikring.
Restaurering i utlandet;
Skal forsikringen i slike tilfeller også gjelde i utlandet, må dette forhåndsavtales særskilt med IF Skadeforsikring for hvert enkelt tilfelle. Normalt vil stedet der restaureringen skal foregå måtte kunne vise til kopi av egen ansvarsforsikring, som også omhandler restaureringsobjektet.
LMK anbefaler at det løpende tas bilder under restaureringsprosessen. Dette er viktig for å kunne dokumentere den faktiske tilstanden dersom en skade skulle oppstå.
For å beholde kjennemerker/skiltplate må kjøretøyet også ha en Helforsikring ved lagring, uavhengig av kort eller lang tid. Registrerte kjøretøy uten trafikkansvarsforsikring vil bli ilagt dagmulter fra Trafikkforsikringsforeningen, jfr. ny ordning fra mars 2018. Etter nye regler for Trafikkforsikringsavgift fra 2018 (tidligere Årsavgift) blir også samtlige kjøretøy med en aktiv trafikkansvarsforsikring ilagt pålegg om å betale Trafikkforsikringsavgift.