Helgen 4-6 oktober deltok undertegnede Carl August Harbitz-Rasmussen på vegne av LMK på den fjerde European Conference for Automotive History, eller oversatt til norsk, den fjerde europeiske kjøretøyhistoriske konferansen. Møtestedet var historie i seg selv, i det vertskap var Volkswagen Autostadt i Wolfsburg i Tyskland.
Vel 80 representanter fra mange av de 84 medlemslandene som utgjør FIVA, var til stede for å høre 16 historikere og eksperter forelese om ulike fasetter av teknisk- og kjøretøyhistorie. Det er jo nettopp anerkjente akademikere som disse, som gir vår bevegelse en plass i akademia, og som på den måten bidrar til at vi får vår velfortjente plass i historien. Det er blant annet disse ekspertenes viktige bidrag, innsats og forskning på akademisk høyt nivå, som bidrar til at vi vil kunne vinne aksept som likeverdig med enhver annen kulturform.
Den kjente prisbelønte historikeren og forfatteren, Anders Ditlev Clausager (75) - opprinnelig fra Danmark, men som har bodd mesteparten av sitt liv i England, var helgens programleder. Clausager har blant annet bakgrunn fra Jaguars historiske arkiver. Han har forfattet mer enn 20 bøker, i tillegg til en rekke vitenskapelige artikler.
Programmet var tett, rikholdig og svært variert hele helgen. Vi ble presentert med mange fasetter av historien knyttet til kjøretøy, som var både tankevekkende og til dels fullstendig ukjent for mange av tilhørerne.
Selv ble jeg fascinert av Dr Susan Grunewald, ved Louisiana State University i USA, sitt svært interessante foredrag Sovjets regelrette tyveri av vestlig teknologi for egen vinning i bilproduksjon på andre siden av jernteppet, men også om vestens, og spesielt Tysklands innynding gjennom gaver i form av biler til politikere og etater. Nytt for meg, var at det sovjetiske trafikkpolitiet mottok et større antall Mercedes S-klasse (W116) uniformerte patruljebiler.
LMK har tidligere ikke deltatt på denne konferansen, men vår handlingsplan inneholder nettopp målsetting om å styrke internasjonal tilhørighet og kontakt, og derfor var det viktig å ta del. Foruten faglig utbytte, åpner internasjonale plattformer som dette, muligheter for utveksling av kunnskap, erfaringer og ikke minst knyttes nettverk og kontakter.
Volkswagen Autostadt hadde virkelig gjort en innsats for å gjøre oppholdet minnerikt. De tok aktiv del i konferansen med blant annet et innlegg fra Audi Tradition, som presenterte sin Type 57. Hele 90 tok det fra design i 1934 til bilen ble ferdig i 2023!
For noen få heldige, deriblant undertegnede, ble det en bonustur til VW sitt "hemmelige" depot. I en svært nøytral lagerbygning, hvor kamera og telefoner ble samlet inn før vi fikk slippe inn, fikk vi vandre blant en par hundre klassikere og konseptbiler som aldri ble til og noen som fortsatt er under vurdering - deriblant en rekke Bugatti sedan modeller. Utrolig spennende å få ta del i denne eksklusive delen av programmet, som dessverre var begrenset til kun noen få av oss.
Som norsk ANF (nasjonal representant), er LMK er syvende største medlem i FIVA. Vår tilslutning er svært viktig for deg og meg, men dessverre noe underkommunisert. Det er når kjøretøyhistoriske organisasjoner fra 84 land kommer sammen at vi kan skape felles front for våre saker - og vinne gehør - på den globale politiske arena. Jeg oppfordrer alle til å tilbringe en kveld på fiva.org, for å bli bedre kjent med det du er tilsluttet som LMK medlem.