Det blir ikke 20 års grense!

Innstillingen til sak 126 S – bedre rammebetingelser for veteran- og entusiastkjøretøy har blitt publisert, LMK har blitt hørt!

LMK ser en hel del utfordringer med deler av forslaget, som med all tydelighet innebærer en tilnærming mot en likebehandling av hobby, eldre dagligkjøretøy og en rullende kulturarv. LMK ser at det er helt nødvendig at det ikke kan settes likhetstegn mellom disse ulike gruppene da en ivaretakelse av den rullende kulturarven er et nasjonalt samfunnsansvar, som heller ikke står i en kontrast til gjennomføringen av det grønne skiftet.

 

LMK påpekte i sitt høringsinnspill at man fastholder aldersgrensen for et veterankjøretøy bør være 30 år. LMK følger en lik definisjon av veterankjøretøy som FIVA, noe som igjen er identisk for de fleste av FIVAs medlemsland i et globalt perspektiv. Det er som følger;

«Et motorhistorisk/bevaringsverdig kjøretøy er et bevart, mekanisk drevet, kjøretøy, hovedsakelig produsert for mer enn 30 år siden, og vedlikeholdt i historisk korrekt tilstand. Dette er ivaretatt av en person eller organisasjon, som har kjøretøyet for dets tekniske og / eller kulturhistoriske interesse, og som ikke benytter det til daglig transport.» - FIVA, LMK

«Flertallet viser videre til at 30-årsaldersgrense for et veterankjøretøy både samsvarer med de internasjonale definisjonene og hva gjengs oppfatning av hva et veterankjøretøy er.» - innst. 334 S

 

Andelen dagligkjøretøy øker blant de nyeste veteranene, selv med dagens 30 års grense. Med en endring til 20 år, vil trolig en dominerende andel av disse ha en bruk og bruksfrekvens som ikke harmonerer med et motorhistorisk kjøretøy, som ikke skal tjene som et dagligkjøretøy.

Det kan også tilføyes at bruksvennligheten på 20 år gamle biler er høy og, dersom disse skal gis fritak for omregistrerings- og trafikkforsikringsavgift vil lett dette være en økonomisk motivasjonsfaktor som inviterer til et mulig misbruk av de fordeler som politisk opprinnelig var tilsiktet en helt annen målgruppe.

 

Den tekniske evolusjonen har i senere år vært av mer begrenset art, slik at et 30 år gammelt kjøretøy i 2024 av årsmodell 1994, fremstår langt mer moderne designmessig som så vel teknisk enn en 1954 modell var ved innføringen av 30-års regelen i 1984. Skal grensen endres til 2004-modeller, vil hele betydningen av ordet veterankjøretøy få utfordringer med den generelle oppfatningen blant befolkningen og således få en svekket legitimitet.

 

For at begrepet veteranbil skal få et faktisk innhold, kan ikke dette være ensbetydende med kjøretøy som utgjør en betydelig andel av den ordinære kjøretøyparken. Selv med dagens 30-års grense foreligger det utfordringer med en allmenn aksept for at disse skal ha lempninger knyttet til avgifter, tekniske krav og bruk.

 

Komiteen innstiller på at forslaget faller. – Innst. 334 S