I går ble det fattet et flertallsvedtak i Stortinget, som pålegger Regjeringen å sikre en fortsatt tilgang til bensin uten innblanding av etanol. Initiativet kom fra et kanskje uventet hold, med et Stortingsforslag fra MDGs førstekandidat i Østfold, Johan Kristian Rud.
LMK har for øvrig, i likhet med flere andre kjøretøyorganisasjoner, samarbeidet tett med Rud den siste tiden.
LMK har på selvstendig grunnlag jobbet aktivt med etanol-saken helt siden 2012, og til tider har det syntes vanskelig å oppnå en politisk forståelse for de utfordringene bevegelsen opplever. Koronapandemien førte til at 40% av eksisterende bensinstasjoner forsvant, og stadig færre stasjoner har ført et etanolfritt alternativ. Enkelte kjeder har også valgt å fase produktet helt ut av markedet.
Innføringen av E10 i 2023 ble imidlertid et vendepunkt for bevegelsen.
Skadevirkningene vedetanolinnblanding i bensinen ble langt mer tydelige, og fra et miljømessig ståsted uteble en positiv effekt – snarere tvert imot. Dette samtidig som nybilsalget er over 90% elektrisk, slik at fastsatte politiske mål bør kunne sies være oppnådd. LMK har kunnet fremlegge nasjonale og internasjonale
FIVA-undersøkelser, som fra LMKs ståsted beviser at klimaavtrykket fra vår bevegelse er helt minimalt og ikke bør være en spydspiss blant klimatiltakene.
LMK har i denne saken sett behovet for et tverrfaglig samarbeid med alle involverte parter helt fra produksjon, distribusjon, salg og til konsumenter av bensin uten etanol. Det har for LMK vært viktig å belyse alle elementer fra et faglig ståsted, hvor nøkkelordet har vært innsikt og felles respekt.
LMK har derfor sett behovet en tett og faktabasert dialog med bransjen gjennom Drivkraft Norge med sikte på en helhetlig løsning, som alle involverte parter vil være best tjent med. Omsetningskravet har derimot stengt for en langsiktig løsning da dette i nær fremtid vil hindre mulighetene til et fritt salg av et etanolfritt alternativ når andelen dagligkjøretøy som bruker bensin og diesel fases ut.
LMK har derfor også knyttet til seg andre miljøer som veteranfly og båtmiljøet da vi her danner en felles sak. Det bidrar også til å gjøre konsekvensene mer synlige og altomfattende, og det er ingen bærekraftig utvikling at brukbare ting må kasseres grunnet mangel på et egnet drivstoff.
Mye gjenstår, og det blir spennende å følge og delta i den videre prosessen. Urolighetene i Europa har nok brakt en konfliktsituasjon mye nærmere oss, og det er ikke forsvarlig i en beredskapssituasjon at alt er basert på elektrisitet. Dette krever også et drivstoff som kan lagres, noe dagens E10 ikke er egnet til. Hvor regningen skal sendes, blir trolig en politisk dragkamp fremover.
Likevel det viktigste er at Stortinget forstår alvoret i situasjonen og er villige til å gjøre noe med den.
Dette samtidig som vi kan rulle videre og holde den bevegelige kulturarven levende.
-Stein Christian Husby
Generalsekretær LMK

Carl A. Harbitz-Rasmussen på Arendalsuka. En viktig arena for debatt rundt blant annet bruk av historiske kjøretøy i dagens trafikk.

LMK er den eneste FIVA tilsluttede kjøretøyhistoriske organisasjonen i Norge.
Her er styreleder Carl A. Harbitz-Rasmussen sammen med visepresident i FIVA, Natasa Grom Jerina.

LMK Bilen ved drivstoffpumpene på Kjøretøyhistorisk museum, Lillehammer.

LMK samarbeider med alle nordiske og europeiske kjøretøyforbund om vilkårene for bruk av historiske kjøretøy.

LMK deltar på konferanse i regi av Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV).
Her under et innlegg fra samferdselsminister
Jon-Ivar Nygård (Ap)

LMK Har arbeidet siden 2012 for å bevare etanolfri 98 oktan bensin.