LMK Hadde Rett: 900 Millioner til Slitne Brukskjøretøy – En Trussel mot Veterankjøretøyene
Husker du forslaget fra Fremskrittspartiet (FrP) i Stortinget? Forslag 126 S, bedre kjent som «Bedre rammebetingelser til veterankjøretøy», skapte stor debatt blant entusiaster og eiere av historiske kjøretøy. Mens LMK tidligere påpekte at det var mye bra i forslaget, var det også elementer som kunne være svært skadelige for vår bevegelse – spesielt forslaget om å redusere veterankjøretøygrensen fra 30 til 20 år.
En Tradisjon fra 1984 Truet
Siden 1984 har veterankjøretøygrensen på 30 år vært en viktig milepæl som skiller våre historiske kjøretøy fra moderne brukskjøretøy. Denne grensen har både kulturell og avgiftsteknisk betydning; det er denne som beskytter veterankjøretøyene fra det vanlige avgiftsregimet. FrP foreslo å redusere grensen til 20 år med begrunnelse om lavere avgifter, men uten å rådføre seg med fagmiljøet. For oss i LMK var dette forslaget både skuffende og potensielt skadelig.
Dobling av Antall Veterankjøretøy og Store Økonomiske Konsekvenser
I dag finnes det over 300 000 registrerte veterankjøretøy i Norge. Hvis grensen ble redusert til 20 år, ville 428 000 ekstra kjøretøy plutselig blitt klassifisert som veterankjøretøy. Dette ville doblet antallet og skapt et betydelig avgiftstap for staten. Våre beregninger anslo et tap på over en milliard kroner årlig, noe vi fryktet kunne føre til nye avgifter på veterankjøretøy for å dekke inn det økonomiske tapet.
Finansdepartementets Vurdering Bekreftet Våre Beregninger
I debatten på Dagsnytt 18 mellom FrPs stortingsrepresentant Morten Stordalen og LMKs generalsekretær Stein Christian Husby hevdet Stordalen at tapet kun ville være på rundt 500 millioner kroner, og at LMKs anslag var overdrevet. For å få klarhet i saken kontaktet LMK Finansdepartementet for en offisiell utregning.
Finansdepartementet bekreftet at forslaget ville gi et årlig provenytap på omtrent 900 millioner kroner hvis grensen for veterankjøretøy ble redusert fra 30 til 20 år. Svarbrevet fra departementet understreket at omregistreringsavgiften ville redusere statens inntekter betydelig, og at en endring i trafikkforsikringsavgiften kunne ha store konsekvenser for forsikringsbransjen. Siden veteranbiler har lavere satser i trafikkforsikringsavgiften, ville overgangen av mange brukskjøretøy til veteranstatus ha medført betydelige kostnader både for staten og for forsikringsselskapene som måtte håndtere nye forsikringsdokumenter for et stort antall kjøretøy.
Misforståelse om Begrepsbruk: Biler vs. Kjøretøy
Finansdepartementet påpekte også at forslaget gjaldt «kjøretøy», ikke bare biler, noe som inkluderer motorsykler, lastebiler og andre typer kjøretøy. Denne misforståelsen skapte en underestimering av det totale tapet som forslaget ville medføre. Dette viser at viktige detaljer kan bli oversett når man ikke rådfører seg med fagmiljøene.
Forslaget Falt – En Viktig Seier for Veterankjøretøybevegelsen
Vi er lettet over at forslaget falt i Stortinget. Hadde det blitt vedtatt, kunne det ha påført veterankjøretøybevegelsen store ulemper, både økonomisk og strukturelt. LMK vil fortsette å kjempe for at våre historiske kjøretøy behandles med den respekt og de rammebetingelser som bevarer vår kulturarv.
Lenker:
Debatten: Trykk her
Brevet fra Finansdepartementet: Trykk her