I møtet den 18. september diskuterte forbundet flere viktige saker med samferdselsministeren, inkludert utfordringer knyttet til E10-drivstoff, støtteordningen for Kulturminnefondet og fremtiden til historiske kjøretøy. I løpet av møtet overrakte LMK en formell invitasjon til samferdselsministeren til Oslo Motor Show. I tillegg til LMKs invitasjon hadde AMCAR, en av LMKs grunnleggere, også invitert ministeren til arrangementet. Statsråden tok en klok beslutning ved å akseptere begge invitasjonene.
Under sitt besøk på Oslo Motor Show tok LMK og AMCAR seg tid til å vise samferdselsministeren rundt på messeområdet. Det var tydelig at ministeren viste genuin interesse for arrangementet og den lidenskapen som ligger bak de tusenvis av timer med innsats og dugnad i dette miljøet.
Ministeren fikk også anledning til å inspisere Banan Matthiessens gamle Chalmers-modell fra 1918, etterfulgt av en teknisk gjennomgang ledet av tidligere styremedlem Thor Longva. Widerøe lillebroren fra 1963 ble også en populær attraksjon, og statsråden kunne ikke motstå fristelsen til å sette seg inn i denne sjarmøren.
LMK benyttet anledningen til å informere samferdselsministeren om de aktuelle utfordringene som den norske kjøretøybevegelsen står overfor i dag, hvor tilgangen til 98-oktan E0-drivstoff er en av de mest presserende sakene. Det var beklagelig at avdelingsdirektør i Samferdselsdepartementet, Lasse Lager, ikke hadde anledning til å delta på Oslo Motor Show i år.
Vi ønsker å takke samferdselsministeren for at han prioriterte norsk kjøretøymiljø til tross for en travel hverdag.