Den 1. Mars ble Rutebilhistorisk Forening avd. Sør-Troms godkjent som nytt medlem av LMK. Vi ønsker foreningen hjertelig velkommen som klubb. Det er en glede å se at det stadig kommer nye søknader om medlemskap i LMK.
Hva er noen av fordelene man får som medlem i LMK?
- Norges beste veteranbilforsikring (les mer om forsikringen her)
- Bistand med råd og bytte fra uhistorisk til historisk kjennemerke på kjøretøy (les mer om kjennemerke her)
- klubbarrangementer meldt inn til LMK vil være dekt av en sentral forsikring.
- Bistand med faglige og tekniske spørsmål
- Gratis StyreWeb (les mer om StyreWeb her)
- En del av et større felleskap med motorhistorisk vern som hovedmål
- Gratis Kurs
- Tilgang til møtelokaler sentralt i Oslo
- Man betaler som privatperson kun klubb kontigent, Klubben dekker medlemskap i LMK som per d.d. er 25 kr per klubbmedlem opp til 1400.
Pluss mye mer! Vurderer dere medlemsskap? ta kontakt på E-post
Vi takker for tilliten vi har fått av Rutebilhistorisk Forening avd. Sør-Troms og fortsetter arbeidet med rullende kulturvern.
"
Foreningens formål er å fremme interesse og forståelse for bussen som teknisk kulturminne og dens samfunnsmessige betydning i Norge. Foreningen arbeider aktivt for å bevare veteranbusser, selskapshistorikk, fotografier og gjenstander med tilknytning til bussdriften i Norge.
Vår virksomhet spenner over mange felt, restaurering av busser, registrering og nedtegning av historien til de mange busselskap og karosseribyggere som har vært i Norge, samling av rekvisita og effekter fra bussnæringen og samling av fotografier og arkivmateriell.
I Norge har det eksistert over 1000 rutebilselskaper og nær 300 karosserifabrikker. De aller fleste av disse er i dag historie; vi arbeider aktivt for at disse skal få sin plass i historien.
Foreningen ble stiftet i Bergen i 1983, og har siden vokst jevnt og trutt til i overkant av 1600 medlemmer, med 13 lokalavdelinger. Det har siden 1989 årlig blitt arrangert veteranbusstreff og utstilling i forbindelse med foreningens landsmøter. Dette er for mange medlemmer årets høydepunkt og vitamininnsprøytning for de som har pågående og langvarige restaureringsprosjekter."
Tekst hentet fra: Rutebilhistorisk Forening